Aktualności


„Aby język giętki…”, czyli logopedyczne wygibasy!

Grudzień to miesiąc chłodny, ale emocji w nim tyle, że w sercu robi się cieplutko. Zmotywowani oczekiwaniem na świąteczny, magiczny czas rozpoczynamy głosową rozgrzewkę, aby miło i dźwięcznie prowadzić rozmowy przy wigilijnym stole i pięknie śpiewać kolędy.

Mruczymy na jednym tonie: mmmmmm………..

Mruczymy : mmmmmm….na różnej wysokości – raz wysokim—raz niskim głosem.

Mruczymy: mmmmmm…..raz ciszej, raz głośniej.

Powtarzamy sylaby:

MA ME MI MO MU AMA EME IMI OMO UMU MAMA MEME MIMI MOMO MUMU.

Wydłużamy i wzmacniamy każdą głoskę M

Wydłużając głoskę R powtarzamy sylaby:

DRA DRE DRY DRO DRU, BRA BRE BR

BRO BRU, WRA, WRE WRY WRO WRU,

GRA GRE GRY GRO GRU, ZRA ZRE ZRY ZRO ZRU

Wyraźnie i powoli, z nienaganną dykcją czytamy świąteczno-zimowy wierszyk:v Grudzi się grudka ziemi, gdy mróz ziemię odmieni.

Zimą szczypie szczygła mróz, suseł dał do zaspy sus.

Chrupią pod stopami zmrożone chrusty, zakładają ludziska czapki, szale, chusty.

Barszcz z uszkami , karp i sernik, makowiec, rogale i piernik,

Czuć, że nadeszła już pora na Święta w Domu Seniora!

Czas na wesołe kolędowanie,

opłatkiem dzielenie i

życzeń składanie:

Niech radość i szczęście wokoło
zagości,
wesołych Świąt dla Samych swoich i dla
wszystkich gości!

Do dźwięcznego usłyszenia w przyszłym roku!



To nie fanaberia

O tym, że opieka logopedyczna w każdym wieku to nie fanaberia a rzeczywista potrzeba przekonali się uczestnicy szkolenia projektu ASOS z Rumii. Prowadząca przedstawiła cechy charakterystyczne komunikacji z osobami starszymi, często występujące zaburzenia przekazu czy rozumienia spowodowane problemami zdrowotnymi seniorów, różną kondycją mięśniową, oddechową czy wreszcie psychiczną. Uczestnicy wykonali wiele ćwiczeń narządów mowy, pooddychali przeponą i nauczyli się jak rozmawiać z osobami starszymi, by je rozumieć i być rozumianym, aby pomagać i cieszyć się każdym słowem.



Szkolenie z psychologiem

W grudniu odbyło się kolejne szkolenie. Nie miało ono wyłącznie charakteru wykładu, ale podjęto również liczne dyskusje. Na początku przybliżono uczestnikom ogólne informacje na temat starzenia się, omówiono różnice między starzeniem fizjologicznym i patologicznym. Wspólnie z uczestnikami projektu zastanawiano się do jakich specjalistów należy się udać, gdy u naszego podopiecznego zauważymy pogorszenie funkcjonowania intelektualnego. Padło wiele pytań, czy otępienie (demencja) związane jest jedynie z chorobą Alzheimera, czy może mieć inne oblicze. Pokrótce przedstawiono różnice w funkcjonowaniu osób z różnymi rodzajami otępień oraz stopnie ich nasilenia. Zwrócono uwagę na fakt, iż ważne jest nie tylko oddziaływanie medyczne, ale również treningi funkcji poznawczych, takich jak pamięć, język, uwaga (przedstawiono przykłady ćwiczeń), terapia zajęciowa i zwykła rozmowa. Najważniejszym elementem spotkania była rozmowa na temat roli opiekuna i jego sytuacji. Opiekun osoby starszej każdego dnia musi radzić sobie z trudnymi sytuacjami, sprzecznymi emocjami i bezsilnością. Te trudne aspekty pobudziły do refleksji i uczestnicy szkolenia chętnie dzielili się własnymi doświadczeniami, mówili o własnych uczuciach, ale również wzajemnie wspierali i służyli radą.

Przykłady ćwiczeń funkcji poznawczych



Certyfikaty

Trzy dni intensywnej pracy, mnóstwo ćwiczeń praktycznych, test końcowy… a na koniec: Certyfikat w ramkę i na ścianę.

Certyfikat 1

Certyfikat 2 Certyfikat 3

Bo najwięcej witaminy…

Duże zainteresowanie uczestników warsztatu wzbudził temat witamin. Pamiętajmy, że prawidłowa i urozmaicona dieta dostarcza odpowiednich ilości witamin, a jednocześnie nie zagraża ich przedawkowaniem.


witaminy1

W żywieniu osób starszych duże znaczenie mają witaminy, ponieważ ich głównym zadaniem jest regulacja procesów metabolicznych dlatego zwiększa się zapotrzebowanie na witaminę D3. Produkty będące źródłem witaminy D3 to tłuste ryby, mleko i tran.

Dieta powinna zawierać więcej witaminy B6. Zwiększenie zapotrzebowania na tę witaminę wynika z faktu, że wiele leków ogranicza jej wchłanianie.

Osoby starsze powinny zadbać również o prawidłową podaż witaminy B2  i kwasu foliowego.

Do głównych grup produktów dostarczających ryboflawinę (B2) w codziennej diecie należą: mleko i jego przetwory, mięso i jego przetwory, produkty zbożowe, warzywa, jaja.

Jednakże w przypadku równoczesnego spożywania produktów wzbogacanych w witaminy i suplementów diety zawierających witaminy może dochodzić do ich nadmiernego spożycia, które może być niekorzystne dla zdrowia.


Ograniczamy sód!

Składnikiem, którego spożycie powinno podlegać ograniczeniu, jest sód. Wynika to z ze zwiększonego u osób starszych ryzyka rozwoju nadciśnienia tętniczego oraz związanych z nim chorób układu krążenia.


witaminy2

Warzywa i owoce z małą zawartością SODU

WARZYWA Bakłażan, groszek zielony, papryka zielona, szczypiorek, szparagi, cukinia, dynia, papryka czerwona, sałata (2-5mg/100g produktu)
Cebula, cykoria, fasola szparagowa, por, ziemniaki, bób, brokuły, kukurydza, kalarepa, pomidor, kapusta pekińska, kapusta włoska (6—10 mg/100g produktu)


witaminy3

OWOCE: Ananas, arbuz, banan, czarne jagody, mandarynki, morele, nektarynki, poziomki, truskawki, agrest, czereśnie, grejpfruty, gruszki, jabłka, maliny, porzeczki czarne i czerwone, śliwki, brzoskwinie, pomarańcze, wiśnie, kiwi, cytryna (1—5 mg/100g produktu)



„Aby język giętki…”, czyli logopedyczne wygibasy!

Jesień rozpoczęła się na dobre. Temperatura spadła, zaczął wiać wiatr i padać deszcz… Nic tylko… ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć!  Tym razem będzie dużo o liściach, bo te najbardziej kojarzą się z jesienią.

· Weź wdech nosem, poczuj wilgotne i rześkie jesienne powietrze, nabierz tak, by uruchomić przeponę, wypełniając powietrzem całe płuca. Przez sekundę zatrzymaj powietrze, następnie wypuść je ustami.

· Tak jak w poprzednim ćwiczeniu nabierz powietrza nosem, zatrzymaj je na ułamek sekundy i powoli wypuść powietrze długo wymawiając głoskę :SZ….jakby z drzew w parku spadały suche i kolorowe liście.

· Teraz zróżnicuj szumienie – bądź jak jesienne drzewo smagane wiatrem o różnym natężeniu. Szum delikatnie, mocniej oraz najgłośniej, jak tylko możesz. Pamiętaj, aby regulować natężenie szumu za pomocą powietrza, kontroluj pracę przepony.

· Czas na pracę języka. Czubkiem języka szkicuj kształt liści na wewnętrznej stronie policzków, na podniebieniu oraz w powietrzu przed sobą. Pamiętaj, aby napiąć język, czubek musi być ostry, aby kontur był wyraźny. Następnie dorysuj na każdym liściu żyłki – główną i sieć mniejszych.

· Rozgrzej głos: naśladuj odgłosy zimna: brrr….., zasypiających niedźwiedzi: mrrrr….

· Ćwicz dykcję: powtórz w trzech tempach – wolno, umiarkowanie i szybko następujące zdanie: Liście szeleszcząc spadają z brzozy, nie czekając na zimowe mrozy.

· Ciesz się jesienią, uśmiechaj się widząc barwny świat ukryty w szumie wiatru i tysiącu odcieni szeleszczących pod nogami liści. Jesień jest piękna!!!:) Szu…szu…szu….



Głosowe SPA

Głosowe SPA dla seniora i opiekuna – czemu nie? Na szkoleniu na Fromborskiej opiekunowie osób starszych przekonali się, że warto ćwiczyć narządy mowy, mówić dźwięcznie, prawidłowo oddychać , by czerpać z życia pełną piersią. Prowadząca szkolenie z projektu ASOS, logopedka na co dzień pracująca z seniorami pokazała wachlarz metod wspierających komunikację z podopiecznymi w sędziwym wieku. Uczestnicy wyszli ze spotkania zadowoleni zaopatrzeni w wiedzę praktyczną i teczkę pomocy do pracy w domu, by odtąd móc pomóc swoim seniorom, a także by zadbać o swój własny głos.



Ciekawostki o wodzie

Często pojawiały się również pytania na temat zaleceń dotyczących picia wody.

1.Czy każdy powinien wypijać dwa litry wody na dobę?

NIE Zapotrzebowanie na wodę/płyny należy wyliczać indywidualnie. – Uzależnione jest ono od wieku, masy ciała, stanu fizjologicznego, stanu zdrowia.

2. Czy najlepiej pić niegazowaną wodę mineralną?

NIE Woda mineralna jest źródłem składników mineralnych, których organizm potrzebuje, aby prawidłowo funkcjonować. Nie ma większego znaczenia, czy pijemy wodę gazowaną, czy niegazowaną.

3. Czy należy pić tylko wtedy, gdy odczuwamy pragnienie?

NIE Należy pić przez cały dzień po kilka łyków, dzięki temu organizm ma zapewnioną stałą podaż płynów. Jeżeli czujemy pragnienie, oznacza to, że już jesteśmy odwodnieni.

4. Czy wodę można pić bez żadnych ograniczeń?

NIE Organizm potrzebuje określonej ilości wody. Zbyt małe, jak i zbyt duże ilości wypijanej wody są dla organizmu szkodliwe. Nie można z jej ilością przesadzać. Picie zbyt dużych ilości wody powoduje jej zbyt szybkie wydalanie wraz z elektrolitami przez nerki, co może prowadzić do niebezpiecznego odwodnienia.

5. Czy żeby nawodnić organizm, nie trzeba pić wody, wystarczy spożywać bogate w nią produkty (ogórki, arbuzy itp.)?

NIE Płyny, które dostarczamy sobie z pożywienia, są tak samo ważne jak woda dostarczana w czystej postaci. Warto jednak wiedzieć, że wskazując zalecaną ilość płynów do wypicia w ciągu doby, informuje się o płynach dostarczanych do organizmu w czystej postaci, czyli w formie wody, herbaty, kompotów czy soków.

witaminy4


„Aby język giętki…”, czyli logopedyczne wygibasy!

Najpierw oddech –piękny wdech – niech trwa długo i wydech,

a więc wszyscy : raz i dwa – każdy powietrze śmiało wdychaaa i wydychaaaa….

Na leżąco, stojąco czy siedząc w fotelu – zacznij z nami ćwiczyć oddech Przyjacielu!

1. Wdech nosem, przepona obniżona, brzuch jak balonik - zatrzymujemy – po chwili delikatnie wypuszczamy powietrze ustami. Wykonaj to ćwiczenie 10 razy.

2. Wdech nosem, ponownie przepona obniżona, brzuch okrągły - utrzymujemy tę pozycję – po chwili delikatnie zaczynamy syczeć: ssssssssssssss. Mięśnie puszczamy dopiero, gdy przestajemy syczeć! Wykonaj to ćwiczenie 10 razy.

3. Wdech nosem, ponownie przepona obniżona, brzuch okrągły - utrzymujemy tę pozycję – po chwili delikatnie zaczynamy wymawiać : ffffffffffff Górna warga dotyka dolnych zębów tworząc szczelinę. Mięśnie puszczamy dopiero, gdy przestajemy wymawiać f! Wykonaj to ćwiczenie 10 razy.

4. Wdech nosem, ponownie przepona obniżona, brzuch okrągły - utrzymujemy tę pozycję – po chwili delikatnie zaczynamy wymawiać głoskę s mocno, pojedynczo: s..s…s…s…s….Wydech i puszczamy mięśnie! Wykonaj to ćwiczenie 10 razy.

5. A teraz skupmy się na długości wydechu – wykonujemy wdech nosem – powoli, spokojnie, obniżamy przeponę i zatrzymujemy na ułamek sekundy. Następnie wydychamy powietrze głośno licząc do ilu się uda: 1,2,3,4,5,6,7,8,9…itd. Spróbujmy wykonać to ćwiczenie 10 razy. Za każdym razem pewnie doliczymy się większej liczby☺

Pierwsza pięćdziesiątka powtórzeń za nami – ćwiczenia narządów mowy zatem zaczynamy.

Weź lusterko do ręki, żeby dobrze wykonać wygibasy języka, warg, polików i szczęki☺

1. Buzia szeroko otwarta, język unosimy powoli do podniebienia, opuszczamy – powtórz 10 razy

2. Wysuwamy czubek języka z buzi i kierujemy do na boki – po 10 razy w każdą stronę

3. Wysuwamy czubek języka z buzi i rysujemy w powietrzu kółeczka – po 10 razy w każdą stronę

4. Wypychamy czubkiem języka policzki – kółeczka po 5 razy w lewo i 5 w prawo na każdym policzku

5. Naprzemiennie wykonujemy dzióbek i uśmiech – 10 razy

6. Unosimy raz jeden kącik ust raz drugi – 10 razy

7. Naśladujemy buziaczki – cmokamy – 10 razy

8. Parskamy – 10 razy

9. Przygryzamy wargę górną, a potem dolną. – 10 razy

10. Naprzemiennie robimy to smutną to wesołą minę podnosząc to opuszczając kąciki warg. – 10 razy

Mamy już powtórzeń sto pięćdziesiąt wreszcie, tylko nam pięćdziesiąt pozostało jeszcze.

A żeby łatwo było powiedzieć i się nie natrudzić, wypowiedzmy wyraźnie imiona pięćdziesięciu ludzi. Znanych czy znajomych, sąsiadów czy VIPów –nieważne byle mówić poprawnie, bez zadyszki, bez krzyku.

Zacznę chyba pierwsza, Wy moi Kochani, zaraz po mnie rozpocznijcie zabawę imionami:

Hildegarrrda, Karrrolina, Grrrażżżyna, Iwona,

RRRyszarrrd, Andrzrzrzej, Grzrzrzegorzrzrz, kto dalej? …..Zależy od Was! Jakie więc znacie imiona?



Logopedyczne spotkanie

Chociaż gerontologopedia to nowy dział logopedii zajmujący się mową osób w podeszłym wieku , wciąż przybywa chętnych, aby taką wiedzę zgłębiać. Wielu opiekunów przybyłych na szkolenie w ramach programu ASOS ma świadomość trudności komunikacyjnych ze swoimi podopiecznymi. Z ogromnym więc zapałem grupa przystąpiła do ćwiczeń warg, policzków, języka oraz do ćwiczeń oddechowych, które przydadzą się wszystkim niezależnie od wieku. Uczestnicy dowiedzieli się w jaki sposób prowadzić konwersację z seniorem, na co zwrócić uwagę podczas karmienia, gdy chory źle połyka, czy wreszcie jak motywować podopiecznego do przeróżnych działań językowych, aby zakres słów nie tylko wspierać, ale także poszerzać.



Zaburzenia łaknienia u osób starszych

Zdarza się, że człowiek sięga po jedzenie, mimo że obiektywnie nie powinien być głodny, bo na przykład przed chwilą zjadł już posiłek albo nie czuje głodu i omija pory spożywania posiłków. Opiekując się osobą starszą należy dbać o urozmaicenie posiłków i przestrzegać pór ich spożywania. Ograniczanie ilości zjadanego pożywienia albo pomijanie niektórych posiłków, powoduje zaburzenie naturalnego rytmu przemian metabolicznych i zwiększenie apetytu na słodycze. Posiłki należy jeść więc regularnie i powinny być one objętościowo dostosowane do fizjologicznych potrzeb organizmu.

zaburzenia1

zaburzenia2

zaburzenia3

Dobrym pomysłem na zdrowy deser jest kasza kuskus z żurawiną, jogurtem naturalnym i cynamonem: 200g kuskusu i 150g żurawiny zalewamy wrzątkiem 1 cm powyżej kaszy. Przykrywamy i zostawiamy na 10 minut, po napęcznieniu mieszamy i deser gotowy. Dekorujemy jogurtem naturalnym i cynamonem.



„Aby język giętki…”, czyli logopedyczne wygibasy!

Zgodnie z przysłowiem: „Jaki pierwszy wrzesień, taka będzie jesień”. Ja zaś dopowiem, że jakie we wrześniu języka ćwiczenia, taka jesienna sprawność mówienia. Póki jeszcze za oknem słonecznie, póki energia końca lata wypełnia serce, zabieramy się do pracy, by wypełnić mocą nasze mięśnie artykulacyjne i przygotować na zimowy czas, niczym w spiżarni słoiki☺

1. Ćwiczenia motoryki języka:

- buzia szeroko otwarta, język unosimy powoli do podniebienia, opuszczamy
- mlaskamy czubkiem języka
- przysysamy język do podniebienia przy szeroko otwartych ustach;
- naśladujemy konika
- wysuwamy czubek języka z buzi i kierujemy do na boki – po 10 razy w każdą stronę
- wysuwamy czubek języka z buzi i rysujemy w powietrzu kółeczka – po 10 razy w każdą stronę
- wypychamy czubkiem języka policzki – kółeczka po 5 razy w lewo i 5 w prawo na każdym policzku
- próbujemy utrzymać język wąski i wydłużony, uniesiony przy otwartej buzi.

2. Ćwiczenia motoryki warg:

- naprzemiennie wykonujemy dzióbek i uśmiech
- unosimy raz jeden kącik ust raz drugi
- naśladujemy buziaczki – cmokamy
- parskamy
- przygryzamy wargę górną, a potem dolną.
- nabieramy powietrza pod wargę górną, potem pod dolną.
- naprzemiennie robimy to smutną to wesołą minę podnosząc to opuszczając kąciki warg.
- zamykamy usta, ściągnąć je i przesuwać ściągnięte w lewą stronę, a potem w prawą.
- przy rozchylonych szczękach wciągać wargi do środ­ka jamy ustnej.

Pamiętajmy, aby wykonywać ćwiczeni

Warsztaty z logopedii

Tym razem niezwykle wesoło upłynął czas podczas zajęć logopedycznych w ramach projektu ASOS, gdyż podczas wykonywania wielu karkołomnych ćwiczeń logopedycznych , co chwilę słychać było śmiech uczestników – opiekunów osób starszych, którzy postanowili zadbać o kondycję artykulacyjną swoich podopiecznych. Pracując z chorym człowiekiem należy pamiętać, aby cierpliwie, ale także z humorem prowadzić rozmowę, wpierać wszelkie próby komunikacji, nawet, gdy jest ona prawie niemożliwa. Każdy człowiek ma prawo wyrażać swoje potrzeby, myśli, nie zawsze tylko werbalnie – o tym właśnie przekonali się uczestnicy szkolenia, którzy od tej pory znają sposoby na skuteczną pomoc logopedyczną starszym czy chorym osobom. Codzienne czynności takie jak chwilka ćwiczeń narządów mowy, prawidłowy tor oddechowy czy wreszcie stworzenie personalnego pomocnika konwersacji alternatywnej mogą być jedyną formą kontaktu z człowiekiem, który mimo ograniczeń, wiele chce jeszcze powiedzieć.



Promujemy nasz projekt!


Promocja 1

Promocja 2

Promocja 3


Na naukę nigdy nie jest za późno

Osoba obsługująca mobilny punkt informacyjny otrzymała wiele pytań o granicę wieku osób mogących wziąć udział w szkoleniu. Mogłoby się wydawać, że szkolenie skierowanie jest tylko dla młodych, silnych osób, które ogrom wiedzy przyswajają w mgnieniu oku. Jednak…

Naszą ofertę dostosowaliśmy również dla osób, które same są w starszym wieku, siły mają już ograniczone, jednak chęć pomagania drugiemu człowiekowi w dalszym ciągu jest ogromna. Grupa aktywnych seniorów również została przeszkolona w ramach projektu „Sami swoi 3”. Przecież jak sami przyznali, nigdy nie wiadomo co się wydarzy. Nie raz są proszeni o pomoc sąsiadce czy sąsiadowi z mieszkania obok, już nie wspominając o współmałżonku. Dlatego udowodniliśmy, że na naukę nigdy nie jest za późno!



Szkolenie w Gdańsku ale czy dla Gdańszczan?

Cykl szkoleń dla opiekunów osób starszych (60+) o ograniczonej samodzielności rozpoczęliśmy w Gdańsku. Jak się jednak okazało, większość uczestników nie była mieszkańcami Gdańska, pochodzili nawet z Chojnic. Nasza oferta była na tyle urozmaicona, że warto było przyjechać tyle kilometrów żeby uczyć się od najlepszych!

Warto zauważyć, że prowadzącymi nasze szkolenia są nie tylko osoby o ogromnej wiedzy teoretycznej, są to przede wszystkim osoby z ogromnym doświadczeniem w pracy z osobami starszymi i ich rodzinami. Osoby, które kochają pomaganie drugiemu człowiekowi. Osoby, które do każdego podopiecznego podchodzą indywidualnie. Osoby, które współodczuwają cierpienie, lęk, samotność. Osoby, które często zżywają się z podopiecznym, że są prawie jak członek rodziny…



Węglowodanowe szaleństwo

Istotnym tematem poruszanym podczas spotkań z uczestnikami były oprócz tłuszczy i białek również węglowodany, które stanowią podstawowe źródło energii dla naszych organizmów. Powinny znajdować się one znajdować w każdym posiłku.

Węglowodany łatwoprzyswajalne to głównie:

· mąka i przetwory zbożowe ( ryż, kasza, makaron, płatki śniadaniowe, pieczywo)
· owoce i przetwory (jabłka, śliwki, banany, dżemy, soki)
· niektóre warzywa (ziemniaki i ich przetwory, gotowana marchew, buraki, bób, rośliny strączkowe)
· produkty mleczne (mleko, jogurty, kefiry, serwatki, maślanki, serki homogenizowane)
· słodkości (miód, cukier, ciasta, batony)

Omówiona została rola węglowodanów i pojęcie indeksu glikemicznego. Indeks glikemiczny (IG) pozwala podzielić produkty na takie, po spożyciu których poziom glukozy we krwi rośnie szybko, oraz na takie, po spożyciu których stężenie glukozy we krwi rośnie wolno, co spowodowane jest koniecznością trawienia węglowodanów złożonych do węglowodanów prostych oraz obecnością błonnika, który spowalnia proces trawienia. Efektem dłuższego trawienia i powolnego wchłaniania glukozy jest dłuższe uczucie sytości, co wpływa na zmniejszenie ilości spożywanej żywności i zapobiega przejadaniu się. Podstawowym zaleceniem są więc warzywa do każdego posiłku i na warsztatach było kolorowo.

weglowodany1

weglowodany2

weglowodany3


„Aby język giętki…”, czyli logopedyczne wygibasy!

Witam w upalny, sierpniowy czas. Żeby przetrwać letnie dni i nieco ochłodzić nasze ciało proponuję kilka ćwiczeń oddechowych.

Zatem - znajdujemy wygodną pozycję siedzącą lub półleżącą, układamy dłonie na brzuchu i wykonując wdech - głęboki, powolny- unosimy delikatnie brzuch, rozsuwamy żebra i wypełniamy tlenem całe płuca. Wydychając powietrze wykonujemy ćwiczenia w kilku wariantach:

· Długi wydech swobodny.
· Wydech z syczeniem: s…….
· Wydech z głoską f…….
· Wydech z przerwami: s…., s…., s….
· Wydech z mruczeniem: m…..
· Wydech z ziewaniem: a……
· Wydech z przesadnym wyszeptani

słowa: LATO - wydłużając samogłoski: LAAATOOO!

Wydech z głośnym wariantem poprzedniego ćwiczenia. Laaatooo wszędzie dookoła, zatem życzę pięknych sierpniowych dni!


Chrząszcz brzmi…

Głośno i wyraziście „Chrząszcz brzmi …”na szkoleniu opiekunów osób w podeszłym wieku, którzy w ramach projektu ASOS przybyli poprawić stan mowy podopiecznych i jak się okazało swoją własną kondycję artykulacyjną. Ćwiczenia logopedyczne były nie tylko zabawne, ale okazały się niezbędną pomocą w wielu sytuacjach komunikacyjnych, gdy wskutek różnych chorób neurologicznych czy płynącego za szybko czasu rozumienie i nadawanie mowy staje się trudne. Zaopatrzeni w szereg materiałów i niezbędną wiedzę uczestnicy szkolenia zabrali do swoich domów również sporą dawkę i humoru i przekonanie, że warto pracować nad głosem w każdym wieku!



Dietetycznie czyli bez bez tłuszczu?

Podczas warsztatu zostały omówione zagadnienia dotyczące wyboru rodzajów tłuszczów w diecie seniorów.

Oleje i oliwy swoją płynną konsystencję zawdzięczają dużej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wyjątkiem wśród tłuszczów roślinnych są jedynie oleje: kokosowy i palmowy, które zawierają dużo kwasów nasyconych i dzięki temu w temperaturze pokojowej mają konsystencję stałą (podobną do smalcu).

Natomiast wśród tłuszczów zwierzęcych wyjątki stanowią: tran i oleje ryb, które są płynne, podobnie jak oleje roślinne (w tłuszczach tych jest dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych).

Kwasy omega-3 obniżają poziom cholesterolu złego (LDL) i podnoszą poziom dobrego (HDL). Przede wszystkim obniżają poziom triglicerydów.

Mają silne działanie przeciwzapalne, co jest wykorzystywane w profilaktyce i leczeniu wielu chorób.

Kwasy omega-3 poprawiają pracę mózgu, serca, zapobiegają powstawaniu zakrzepów i zatorów, przeciwdziałają procesom zapalnym w tętnicach, zmniejszając tempo rozwoju miażdżycy. Zwiększają odporność organizmu, chronią przed chorobami nowotworowymi.

Najlepsze źródła kwasów omega-3: tłuste ryby morskie pochodzące z zimnych wód: halibut, łosoś, śledź, dorsz, makrela, sardynki oraz owoce morza (kwasy DHA i EPA). Kwasy omega-3 są także w oleju lnianym i orzechach włoskich (kwas alfa-linolenowy).

Nieocenione źródło kwasów tłuszczowych omega-6, które obniżają poziom złego cholesterolu, odżywiają skórę, paznokcie i włosy, wzmacniają układ nerwowy. Najwięcej jest ich w olejach roślinnych: słonecznikowym i kukurydzianym, a także nasionach słonecznika, nasionach dyni, nasionach sezamu i w większości orzechów.

Jak zmniejszyć ilość tłuszczu pochodzenia zwierzęcego w diecie ?

1. Osoby, które muszą smarować pieczywo, mogą zamiast masła wykorzystać koncentrat pomidorowy, serek twarogowy lub margarynę miękką.

2. Jeśli widzimy tłuszcz w porcji mięsa lub w wędlinach, to należy go odkroić.

3. Nie polewać tłuszczem ziemniaków.

4. Unikać wędlin, które zawierają dużo tłuszczu, nawet jeżeli nie jest on widoczny (są to wszelkiego rodzaju wędliny drobno zmielone, np.pasztety,metka).

Przygotowana przez uczestników pasta z białej fasoli z dodatkiem oleju rzepakowego była pyszną przekąską.


dietetycznie1

Przepisy na pasty:

Pobierz darmowe przepisy

„Aby język giętki…”, czyli logopedyczne wygibasy!

Promienie słoneczne zalewają ziemię w ten lipcowy czas, a więc i my postarajmy się rozświetlić naszą wymowę, wykonując kilka okrągłych jak słonko ćwiczeń  buzi i jęzorka:)

1. Otwieramy usta i oblizujemy się dookoła otwartych ust 5 razy w jedną stronę i 5 w drugą. Ważna jest dokładność, więc wykonujemy ćwiczenie powoli.
2. Ściągamy usta w dziobek i przy zamkniętych zębach rozchylamy górną i dolną wargę, wykonując rybi pyszczek.
3. Czubkiem języka wykonujemy po 5 kółeczek w jedną i 5 w drugą stronę na wewnętrznej stronie każdego policzka.
4. Czubkiem języka wykonujemy po 5 kółeczek w jedną i 5 w drugą stronę pod ustami.
5. Uniesionym czubkiem języka kreślimy kółeczka na podniebieniu - ile kto da radę, byle precyzyjnie.

A gdy znuży nas lipcowy upał, weźmy głęboki wdech nosem i wykonajmy dłuuugi wydech ustami.
Gdy wykonamy to ćwiczenie kilkakrotnie , nasz organizm się ochłodzi, a mózg dotleni.

Powodzenia!



Dzień z logopedią

O tym, że komunikacja jest niezbędna na co dzień i w każdym wieku nie trzeba nikogo przekonywać. Jak ją wspierać i jak pomagać, gdy mowa sprawia trudność, dowiedzieli się przybyli na szkolenie z ASOS opiekunowie osób starszych. Prowadząca przedstawiła zjawiska językowe występujące u seniorów, problemy wynikające ze starzenia się organizmu jak i współwystępujących chorób. Uczestnicy nauczyli się jak korzystać z ćwiczeń logopedycznych, jak używać nowoczesnych metod wspomagających komunikację i cieszyć się z kontaktu z podopiecznym oferując nie tylko zabawne, ale przede wszystkim rzetelne wsparcie w kontakcie werbalnym i niewerbalnym.



Jakie składniki żywności ułatwiają przyswajanie wapnia? Warsztatowo z grupą czwartą

Rozpuszczalne frakcje błonnika, występujące w zielonych warzywach i produktach owsianych, zwalniają tempo perystaltyki jelitowej, wpływają na rozwój korzystnej mikroflory przewodu pokarmowego, a tym samym wpływają korzystnie na wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego.

Idealnym połączeniem była przygotowana m.in. surówka ze świeżego szpinaku, sera feta i gotowanych buraków, przyprawiona zrobionym przez uczestników sosem Winegret.

SOS WINEGRET • 1 łyżka oleju, • 1 łyżka soku z cytryny, • 2 łyżki wody, • 1 łyżka ziół, • 1/3 łyżeczki soli i cukru, • można dodać 1 łyżeczkę musztardy


jakie1

jakie2


„Aby język giętki…”, czyli logopedyczne wygibasy!

Wiosna zawitała, więc czas na wielkie porządki i to za pomocą narządów mowy!
- Do pracy Panowie i Panie – będzie sprzątanie, po którym gwarantowane - piękne słów wymawianie!
- Umyj dokładnie ściany w jamie ustnej - język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej.
- Wymyj sufit - język przesuwa się do podniebienia.
- Podłoga do wyszorowania! - język przesuwa się po dnie jamy ustnej.
- Wypucuj okna! - język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej.
- Umyj schody w domu - język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę.
- Pora na czyszczenie komina - język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa.
- Wytrzep dywany- język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół.
- Na koniec pootwieraj wszystkie okna, by dom przewietrzyć - nabierz powietrza nosem i wydmuchaj ustami.



Kolejne spotkanie z logopedii za nami

Celem szkolenia z zakresu logopedii osób starszych w projekcie ASOS było nauczenie opiekunów, jak zminimalizować komunikacyjne problemy osób w podeszłym wieku, by uczynić ich życie komunikacyjnie znośnym. Podczas zajęć uczestnicy wykonali wiele ćwiczeń praktycznych oraz poznali zasady logopedycznej pracy z seniorem, w której ważna jest cierpliwość, dostosowanie oczekiwań do możliwości i spora dawka dobrego nastroju☺



Białkowe inspiracje na warsztacie z grupą trzecią

W diecie osób starszych warto pamiętać o pełnowartościowym białku. Z wiekiem zapotrzebowanie na energię, pochodzącą z tłuszczu i węglowodanów maleje, a na białko ulega zwiększeniu. Wraz z utratą mięśni maleje więc zapotrzebowanie energetyczne, a ilość spożywanego pokarmu pozostaje zwykle taka sama.

Warto zatem sięgać po produkty bogate w wartościowe białko, takie jak drób, ryby, jaja, przetwory mleczne (kefir, maślanka).

Ważnym składnikiem diety jest również wapń. Podstawowym źródłem wapnia dla człowieka jest żywność. Najlepiej przyswajalny wapń pochodzi z mleka i przetworów mlecznych.

Osobom nietolerującym laktozy zaleca się spożywanie zamiast mleka przetworów mlecznych, w których część laktozy zastała rozłożona.

Jedną z potraw przygotowanych przez uczestników była ta apetyczna owsianka.



bialkowe1


Druga grupa wystartowała

Trzy intensywne dni za nami. Najpierw zajęcia z psychologiem. Mnóstwo wiedzy do przekazania, a jeszcze więcej pytań od uczestników. Coraz bardziej zdajemy sobie sprawę, jak bardzo opieka psychologiczna dla chorego i jego rodziny jest potrzebna. Na zajęciach dowiedzieliśmy się, gdzie szukać pomocy, co nam się należy, ale też jak znaleźć chwilę dla siebie i w tej krótkiej chwili spróbować się zrelaksować.

Później zajęcia z logopedą. Wydawać by się mogło, że takie warsztaty potrzebne są tylko dla osób mających problem z wymową. A jednak nie! Nasza zaangażowana prowadząca udowodniła, że ćwiczenie sprawnej komunikacji jest potrzebne każdemu z nas!

Kolejny dzień ciężkiej (zwłaszcza fizycznej) pracy- blok praktyczny opiekuńczy. Jak zaopiekować się naszym bliskim i nie zrobić sobie ani jemu krzywdy? Czy możliwa jest praca opiekuńczo-pielęgnacyjna bez obciążania kręgosłupa? Na te i wiele innych pytań osoby będące na szkoleniu otrzymały odpowiedź zarówno w teorii, ale i praktyce.

Pozostał nam jeszcze warsztat z dietetykiem. Przekonaliśmy się jak wielki wpływ na funkcjonowanie chorego ma odżywianie oraz jak szybko i sprawnie można przygotować zdrowy, odpowiednio dostosowany do czasu i potrzeb posiłek. To był naprawdę intensywny czas!



„Aby język giętki…”, czyli logopedyczne wygibasy!

To cykl artykułów z ćwiceniami, które możecie wykorzystać aktywizujących Waszych podopiecznych.

Ludowe porzekadło mówi: „Kto się w maju urodzi, dobrze mu się powodzi.” Ja zaś nieznacznie zmienię owo powiedzenie: „ Kto w maju rozpocznie samogłosek ćwiczenie , będzie miał latem powodzenie i piękne głosu brzmienie.” Zatem do pracy!

· Wymawiamy na przemian: „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
· Oddalamy od siebie kąciki ust – wymawiamy: „ iii”.
· Zbliżamy do siebie kąciki ust – wymawiamy: „ uuu”.
· Naprzemienne wymawiamy: „ i – u”
· Wymawiamy inne samogłoski w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
· Wypowiadamy ciągi samogłosek z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.
· Powtarzamy wyrazy wydłużając występujące w nich samogłoski:
tan-ton-ten
dach-duch-dech
ssak-sok-syk
tara-tora-tura
Jan-jon-jen
baty-bety-bity
bak-bek-bok-byk
lak-lok-lek-luk
· Z różnych wyrazów „wyciągamy” samogłoski np. z wyrazu :sobota – wypowiedzmy wyraźnie o-o-a.

Życzę wielu samogłoskowych wygibasów! O-O-E-A. Powodzenia !



„Ze starością pamięć gaśnie, słowa zatrzymują się, one się zacierają, zaciemniają…”

Co się dzieje z językiem osób starszych? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy szkolenia w projekcie ASOS, którzy zapoznali się z teorią dotyczącą związku procesów starzenia się z komunikacją oraz wykonali wiele ćwiczeń wspomagających mowę, wymowę i rozmowę osobami w podeszłym wieku. Mimo, że problem gasnącej sprawności językowej nie jest powodem do radości, okazało się, że praca nad jego utrzymaniem może sprawiać radość i wywoływać bardzo terapeutyczny uśmiech☺


Ćwiczenia:

Na prośbę osób zainteresowanych aktywizacją funkcji poznawczych osób starszych zamieszczamy przykładowe ćwiczenia przygotowane przez naszą Panią psycholog. Życzymy owocnych treningów!

Anagramówka z dodawaniem
Ćwiczenie na pamięć

Kulinarnie z grupą pierwszą

Na początku spotkania przedstawione zostały podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się min., że dzień należy rozpocząć od zdrowego śniadania. Należy je spożyć w ciągu godziny od wstania z łóżka. Warto pamiętać o drugim śniadaniu, może to być jogurt naturalny z otrębami i orzechami lub owoc. Ważnym składnikiem obiadu powinny być zawsze warzywa a kolacja powinna być spożyta 2-3 godziny przed snem.

Seniorom zalecana jest dieta zbilansowana, jej podstawowe zalecenia to:

· ograniczenie lub wykluczenie potraw tłustych, smażonych, wzdymających, ostro przyprawionych oraz długo zalegających w żołądku.

· powinno się spożywać surówki z dodatkiem jogurtu naturalnego lub oleju roślinnego, gotowane warzywa, przeciery oraz soki z owoców i warzyw, a także wody mineralne.

W części warsztatowej uczestnicy uzyskali informacje jak przy zdrowym odżywianiu dbać o urozmaicanie jadłospisu.

kulinarnie1

kulinarnie2